Dla większości odbiorców transport towarów za granicę Polski to oczywisty przykład usługi międzynarodowej. Jednak w branży transportowej obowiązują szczególne przepisy, które precyzują, kiedy przewóz można zakwalifikować jako transport międzynarodowy.
Co to jest transport międzynarodowy?
Dla przedsiębiorcy i aktywnego podatnika VAT rozróżnienie między transportem krajowym, wewnątrzwspólnotowym i międzynarodowym ma kluczowe znaczenie — przede wszystkim dla celów podatkowych. W przypadku transportu międzynarodowego stawka VAT może wynosić 0 % (pod warunkiem posiadania wymaganej dokumentacji transportowej i celnej) zgodnie z ustawą o VAT, art. 83 ust. 3 pkt 1.
Zgodnie z przepisami, transport międzynarodowy obejmuje przewozy na trasach:
- Polska ↔ kraj spoza UE
 - Kraj spoza UE ↔ Polska
 - Kraj spoza UE ↔ kraj spoza UE
 - Kraj UE (inny niż Polska) ↔ kraj spoza UE
 - Kraj spoza UE ↔ kraj UE (inny niż Polska)
 
Dla ostatnich dwóch przypadków warunkiem uznania przewozu za międzynarodowy jest, aby trasa przebiegała przez terytorium Polski.
Przykładowe trasy kwalifikowane jako transport międzynarodowy:
- Polska → Stany Zjednoczone
 - Chiny → Polska
 - Niemcy → Białoruś (przez Polskę)
 - Szwajcaria → Estonia (przez Polskę)
 
Transport międzynarodowy w oczach polskiego przewoźnika
W praktyce wielu przewoźników traktuje jako transport międzynarodowy każdy przewóz poza granice Polski — także do krajów UE. W takiej sytuacji wymagane są:
- licencja wspólnotowa na transport międzynarodowy,
 - zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego,
 - odpowiednia dokumentacja w pojeździe (wypis z licencji).
 
Licencja wspólnotowa uprawnia do prowadzenia transportu:
- krajowego,
 - wewnątrzwspólnotowego (w tym cross-trade i kabotaż),
 - oraz z krajami spoza UE, np. ze Szwajcarią.
 
Jak uzyskać licencję na transport międzynarodowy?
Aby prowadzić przewozy zagraniczne, należy:
- Uzyskać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego — wniosek składa się do właściwego starosty lub prezydenta miasta albo do GITD.
 - Złożyć dokumenty w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego (GITD), m.in. wniosek, wykaz pojazdów, potwierdzenie opłat.
 - Spełnić warunki formalne:
• osoba zarządzająca z certyfikatem kompetencji zawodowych
• zaświadczenie o niekaralności
• baza eksploatacyjna
• dobra kondycja finansowa i prawna
• doświadczenie w transporcie krajowym
• siedziba firmy w UE 
W pojeździe powinien być zawsze wypis potwierdzający licencję — wymagany podczas kontroli drogowych albo granicznych.
Transport międzynarodowy do 3,5 tony
Dotychczas pojazdy o DMC do 2,5 tony były wyłączone z obowiązku licencyjnego. Od maja 2022 r. obowiązek ten rozszerzono również na pojazdy o DMC w przedziale 2,5 – 3,5 tony realizujące przewozy międzynarodowe (w tym wewnątrzwspólnotowe). Oznacza to, że przewoźnicy busami do 3,5 tony również muszą posiadać:
- zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego,
 - licencję wspólnotową,
 - wypis tej licencji w pojeździe.
 
Dlaczego warto wybrać Stan Trans?
Transport międzynarodowy to jeden z głównych obszarów naszej działalności. Bezpiecznie i terminowo dostarczamy towary do wybranych destynacji. Naszą firmę cechuje:
- doświadczenie w przewozach krajowych i zagranicznych,
 - transparentne warunki współpracy,
 - szybka wycena (w ciągu 45 minut),
 - kompleksowa obsługa (licencje, dokumentacja celna, trasy międzynarodowe).
 
Jeśli planujesz zlecenie transportu do Anglii, Norwegii, Szwajcarii lub innego kraju — skontaktuj się z naszym konsultantem już dziś i uzyskaj ofertę dopasowaną do Twoich potrzeb.