Przejdź do treści

Kryzys w transporcie — jak sobie radzić? Poradnik Cesto.pl

W ostatnich latach branża TSL (Transport-Spedycja-Logistyka) coraz częściej boryka się z wyzwaniami ekonomicznymi, prawnymi i operacyjnymi. W Cesto.pl obserwujemy podobne tendencje i chcemy podzielić się naszymi strategiami oraz pomysłami na to, jak przetrwać cięższe okresy na rynku. Poniżej — kluczowe przyczyny kryzysu i sposoby, które pomagają firmom takim jak nasza zachować płynność, konkurencyjność i zdrowe marże.


Co powoduje kryzys w branży transportowej?

  1. Wzrost kosztów operacyjnych
    • Paliwo droższe nie tylko z powodu cen na stacjach, ale także zmian legislacyjnych i kosztów emisji.
    • Rosnące koszty płac, opłat drogowych, ubezpieczeń, serwisów i części zamiennych.
  2. Regulacje prawne i podatkowe
    • Nowe zasady dotyczące kabotażu, przewozów międzynarodowych, obowiązków dokumentacyjnych, zgłaszania transportów (np. SENT czy inne systemy).
    • Wymagania dotyczące norm emisji, ekologiczności, certyfikacji pojazdów, obowiązków socjalnych dla kierowców.
  3. Spadek popytu i zmiany gospodarcze
    • Wahania PKB w krajach, z którymi handlujemy (np. Niemcy, inne kraje UE) mają bezpośredni wpływ na zapotrzebowanie na przewozy eksportowe i importowe.
    • Globalne kryzysy (np. energetyczne, surowcowe) i inflacja pogarszają sytuację zarówno przewoźników, jak i zleceniodawców.
  4. Niedobór kierowców i brak kadry
    • Starzejąca się kadra, niewystarczająca liczba młodych kierowców, długi czas rekrutacji, trudności w zatrudnieniu pracowników zagranicznych czy poza UE.

Jak Cesto.pl radzi sobie w kryzysie — nasze strategie

Aby sprostać wyzwaniom, stosujemy w Cesto.pl następujące metody:

  1. Optymalizacja tras i logistyki
    • Korzystamy z zaawansowanych systemów TMS / telematyki, które umożliwiają lepsze planowanie tras, redukcję pustych przebiegów, minimalizację zbędnych postojów.
    • Grupujemy zlecenia tak, by maksymalnie wykorzystać potencjał pojazdu („pełne trasy”, transport dedykowany lub skoordynowane doładunki).
  2. Modernizacja floty i eco-driving
    • Wprowadzamy pojazdy bardziej ekonomiczne, z normami emisji Euro, wyposażone w systemy oszczędzania paliwa.
    • Szkolenie kierowców pod kątem eco-drivingu — technika jazdy, jaka minimalizuje spalanie i zużycie pojazdu.
  3. Negocjacja umów i transparentność ze zleceniodawcami
    • Staramy się ustalać warunki kontraktów tak, by uwzględniały zmiany kosztów — paliwa, opłat drogowych itp.
    • Budujemy relacje z klientami oparte na zaufaniu i przewidywalności — informujemy z wyprzedzeniem o ewentualnych podwyżkach czy opóźnieniach, by uniknąć niespodzianek.
  4. Dywersyfikacja rynków i usług
    • Nie polegamy tylko na tradycyjnych kierunkach eksportu / importu — badamy nowe trasy, rynki, możliwości transportu wewnątrz UE i poza nią.
    • Rozszerzamy ofertę, np. o transport dedykowany, transport specjalistyczny, obsługę ostatniej mili, rozwiązania magazynowe, jeśli to możliwe.
  5. Kontrola kosztów, redukcja marnotrawstwa
    • Przegląd i renegocjacja kosztów stałych: ubezpieczenia, serwis, opłaty drogowe, leasingi.
    • Monitorowanie zużycia paliwa, eksploatacji pojazdów, planowanie konserwacji tak, by zapobiegać awariom i kosztownym postojom.
  6. Zarządzanie kadrami i szkolenia
    • Inwestujemy w rozwój pracowników (kierowców, logistyki, zarządzania flotą).
    • Współpracujemy z firmami szkoleniowymi. Planujemy ścieżki rozwoju, by przyciągnąć młodszych pracowników.
    • Ułatwiamy procesy rekrutacyjne, np. wykorzystania pracowników z krajów trzecich, jeśli prawo pozwala, szukamy usprawnień formalnych.

Prognozy i oczekiwania na 2025 rok

  • Nowe regulacje prawne (np. obowiązek zgłaszania transportów międzynarodowych i kabotażowych do systemów celnych / komunikacyjnych) będą miały wpływ na sposób pracy przewoźników.
  • Możliwa poprawa gospodarcza w niektórych krajach UE może przynieść wzrost popytu transportowego, choć niektóre prognozy są ostrożne.
  • Rosnąca świadomość ekologiczna oraz wymagania dotyczące emisji mogą wpłynąć na decyzje zakupowe (nowe pojazdy, napędy bardziej ekologiczne).
  • Firmy, które lepiej zarządzają kosztami, relacjami i innowacjami — mają większe szanse przetrwać i rozwijać się mimo kryzysu.

Jak Cesto.pl może pomóc Tobie jako klientowi / partnerowi transportowemu?

Zapewniamy wsparcie w całym łańcuchu — od dokumentacji, przez logistykę, aż po doradztwo przewozowe (optymalne załadunki, wybór tras, planowanie).

Gwarantujemy stabilne warunki współpracy — jasno określone stawki, przejrzyste koszty, brak ukrytych opłat.

Oferujemy elastyczne usługi transportowe — transport dedykowany, doładunki, transport specjalistyczny, a także optymalizację tras, by zminimalizować czas i koszty dla klientów.

Pracujemy z nowoczesną flotą i stosujemy procedury, które zwiększają niezawodność — mniej opóźnień, lepsza ochrona towarów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *